zaterdag 1 december 2012

Handig-eh-Henkie


Verbouwlieden. In de zin van bouwvakkers, timmermannen, elektriciens, parketleggers, schilders, stukadoors. Ik heb ze de laatste tijd allemaal mogen ontmoeten, aanschouwen, zien bikkelen, koffie drinken, peukie roken, mee horen zingen op de wie-heeft-deze-teksten-ooit-kunnen-bedenken smartlappen, naar MIJN wc zien gaan en er iets later dan de duur van een gemiddeld plasje er weer van terug zien komen...yep, je begrijpt het...
En ja, dat is natuurlijk omdat ík een verbouwing wilde. Het liefst een verbouwing die dezelfde dag nog klaar is, maar dat kon niet. Twee maanden verder zijn we nu.
Deze lieden staan ‘s morgens om HALF 8, wanneer ik dus niet op mijn best ben zowel geestelijk als fysiek, vrolijk bij de voordeur mij van boven naar onder te bekijken om vervolgens -een goedemorgen mevrouwtje daar zijn wij weer -grijns op te zetten.
Tuurlijk alle respect voor hun heftige job. MAAR NU BEN IK HET ZAT!
Ik erger me geel, groen en grijs! (nog net geen 50 tinten, maar het scheelt niet veel…)
En dan gaat het niet eens om de mannen in kwestie met hun grote eh handige handen…
Nee, het gaat om de voeten met daarom heen leren, zware, hoge schoenen. BOUWVAKKERSSCHOENEN, ja. Die constant, als ik net de boel weer gezogen en gesopt heb (en niet omdat het mijn hobby is..), naar binnen komen stampen alsof het hun keet is.  Ik heb zelfs een papiertje op de deur geplakt met: vanwege NIEUWE vloer, schoenen uit a.u.b..Wat denk je: iedereen doet het, behalve deze lieden.
‘Zeg, zei er één tegen mijn zoon: dat briefje zal wel niet voor mij bedoeld zijn toch?’
Om vervolgens met een houtmachine midden op de nieuwe vloer de plinten te gaan zagen…
Maar ik zeg niets, dat doet mijn lichaamstaal wel. Adem in en weer uit.
Het einde is in zicht dus ik kan het lijden. Zucht.
En hé, gelukkig is daar Henk. Mijn lichtje in deze stoffige tijden.
Henk is niet alleen handig met z'n handjes, maar heeft het woord inlevingsvermogen wél ergens opgeslagen.
Doet zijn schoenen netjes uit en werkt zonder enig spoor achter te laten
(zelfs na toiletgebruik). Een genot om in huis te hebben dus.
‘Mevrouw, zegt hij met z’n leuke blos op z’n wangen, ik werk dit nog even af, en dan is het klaar'! 'O Henk, wil je die zin nog even herhalen?, zeg ik lachend.
Hier heb je eerst nog even een lekker bakje koffie. Ik ben hiernaast, laat maar weten wanneer je zover bent’.
Maar net als ik een stap in de kamer zet hoor ik een schreeuw.
Ik ren naar de vernieuwde ruimte toe en zie Henk op de nieuwe houten vloer liggen midden in een plas water. Hij kijkt me met een pips gezicht aan en zegt: ‘Mevrouw sorry, ik gleed uit over uw emmer met sop. Ik had het écht niet zien staan’…
Mijn gezicht is ondertussen net zo rood als mijn nieuw geschilderde muren.
Zonder aarzeling neem ik een sprong, beland midden in de plas water vlak voor zijn neus.
Ik probeer me zelf nog te bedwingen maar kan het niet meer tegenhouden. Kwaad bries ik hem toe: ‘Als jij net zo als al jouw andere bouwliedencollega’s je werkschoenen gewoon AAN had gehouden, dan was dit hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd!!
Dit is namelijk alles behalve handig, Henkie’!

;-)