vrijdag 20 november 2015

Perfect!

 ‘Zo, jij leidt ook wel een perfect leventje he?’ zei laatst iemand tegen mij.
‘Een knappe man met een goede baan, 2 leuke kinderen,  ’dikke’ auto, mooi huis met tuin, en je ziet er zelf ook nog goed uit.’ Ik zei niets maar knikte maar een beetje met een bijna plaatsvervangende schaamte over mijn zogenoemde perfecte leventje. Toch liet het mij niet los en dacht er over na. Als dit haar perceptie is van een perfect plaatje, dan klopt haar beeld daar natuurlijk bij. En ja, tuurlijk  heb ik het in die zin goed voor elkaar. Maar wat is perfect?            
In het woordenboek staat dat perfect betekent; volmaakt, uitstekend, volledig.
Voor mij betekent perfect dat iets in een moment klopt. Een fijn gevoel dat klopt met het beeld dat ik letterlijk voor mij zie. En zo’n moment is vaak van korte duur. Even de zon op je huid voelen, perfect! Een vrolijk liedje fluiten zonder dat je het meteen zelf in de gaten hebt, perfect! Iemand vriendelijk gedag zeggen en zien dat het de ander goed doet, perfect! De kinderen zien genieten van een ijsje op een zomerse dag, perfect! De slappe lach met vriendinnen hebben, perfect! Of juist een goed gesprek, perfect! Daar kan geen ‘dikke’ auto tegen op, puur bijzaak. Mijn man heeft een goede baan, heel fijn maar dat maakt zijn, mijn, ons leven niet perfect. Als ik in zijn ogen kijk en de liefde tussen ons voel, dát is perfect voor dat moment. Mijn kinderen zijn leuk en ik hou zielsveel van ze maar zijn beide natuurlijk niet perfect en ook hier geldt; gelukkig maar want anders zouden zij en wij als ouders niets meer van elkaar en ons zelf hoeven leren. Als ik ze kietel of met ze knuffel en ze hebben daar lol om, of als ze hun verdriet kunnen laten gaan omdat ze zich vertrouwd voelen bij ons als ouders, dan is dát perfect voor dat moment. Het huis is prachtig maar zeker ook niet perfect. Vanwege de imperfectie op gevallen. Maar als het onweert ben ik blij dat ik veilig binnen zit bij de warme kachel, dan is mijn huis perfect voor dat moment. En ik, je gelooft het of niet; verre van perfect.
Als ik in de spiegel kijk en ik zie weer een nieuwe lachrimpel of grijze haar waar ik zelf om kan lachen, maakt mij dat perfect voor dat moment. En ik wil ook niet naar perfectie streven.
Want ik zou niet weten hoe. Streven naar perfectie is een beeld van wat je ziet bij de ander, proberen te evenaren bij jezelf ( ja, deze is lastig…moest er zelf ook even over nadenken).
Het willen voldoen aan de door jezelf opgelegde eisen,  daar word je niet gelukkig van.
Dan ga je weg bij jezelf. Wij zijn allemaal mensen met een verhaal. Een verhaal dat vaak ‘perfect’ aan de buitenwereld gepresenteerd  wordt. Kijk mij eens perfect zijn (zie social media bijv.) of kijk mij eens een perfect leven leiden! Of anders gezegd; zie je mij wel? Of, zoals boven genoemd, de ander jou ziet als perfect. Maar eigenlijk weten we stiekem ook allemaal dat achter elk verhaal kwetsbaarheid schuilt. En juist die kwetsbaarheid brengt ons dichter bij het perfecte in onszelf.
Als we die kwetsbaarheid wat meer van onszelf zouden durven laten zien, dan zou de wereld er ongetwijfeld ‘perfecter’ uit zien juist door haar imperfectie.
Omdat we dan niet meer hoeven te voldoen aan de zware eisen die we onszelf vaak opleggen om een perfect plaatje/verhaal te creëren naar buiten toe. En dus gewoon simpel alleen maar ons zelf hoeven zijn.                                                                                                                           
Perfect toch? :-)

Geen opmerkingen: