dinsdag 15 december 2015

Gezellig! Kerst...

Laten we elkaar even geen mietje noemen. Zeg eens eerlijk hoe kijk jij tegen de kerst op eh aan? Zin in? Kijk je er naar uit? Of zit je net als ik tegen een nog net- geen- kerst- burn- out aan… ? The most wonderful time of the year…volgens Sky Radio. Ik weet niet hoe meneer ( tis vast een meneer..)van Sky Radio de overige time van het jaar er bij zit maar bij mij is de rest van het jaar toch net even een stuk relaxer dan de dagen rondom kerst kan ik je vertellen. Het begint met het creëren  van een gezellig ingericht kerstgevoel in ons huis. Aangezien ik een mannengezin heb die met van alles behalve- het -kerstgevoel –in- huis -halen bezig zijn, komt dit dus op mijn schoudertjes terecht. Want hé, we willen net als alle andere 7.5 miljoen huishoudens in Nederland een gezellige kerstsfeer, nietwaar? Dus daalt engel Pinterest gelukkig al zo rond begin december neer op mijn beeldscherm. Bekijk ik al die prachtig gedecoreerde woonkamers met de meest gezellige (ah…dát woord he..) kerstsfeerachtige variaties. Echt prachtig! Hip! Wil ik ook! Keer wat anders. En eenvoudig  om zelf te maken, lijkt me. Dit jaar ga ik dat ook doen. Krijg er zelfs zin in! Hup de boer op en als eerste een kerstboom scoren. Bij t boertje om de hoek kan ik voor een tientje een boom met heul veul naalden krijgen. En met dat ik die boom inclusief modderige kluit, krijg je er gratis bij, in mijn autootje gehesen heb, verzucht ik mij wie dit ooit bedacht heeft. Een boom in je huis. Maar goed, het hoort erbij. En ik wil erbij horen. Hop door naar t Tuincentrum (wat?! 25 euro voor een dadeltak?), Intratuin (pff, teveel keuze) en uiteindelijk Action, het walhalla voor goedkope (kerst)meuk. Koop voor de dadeltakken een strokrans en een paar van die witte bollen die je zelf nog met mos moet bedekken. Dat staat zo leuk volgens engel Pinterest.  Nu moet ik wel even wat opbiechten. Eén keer in het jaar steel ik. Mos. Uit het bos. Ja. Voor mijn gezellige kerstdecoraties. Ook dit jaar weer. Met schepje en het zojuist gekregen plastic tasje van de Action en hond voor de afleiding ga ik het bos in. Op zoek naar een fijn stukje groen mos. En als ik het gevonden heb, doe ik het snel in mijn plastic tasje en verstop ik het in mijn jas. Zeg wel altijd even sorry tegen het mos hoor. Dat wel. En al wandelend terug naar de auto heb ik in mijn hoofd hele discussies met de boswachter die mij aanspreekt en wil bekeuren. Ja  schuldgevoel… Maar gelukkig, tot nu heeft alleen de hond mij op heterdaad betrapt. En die vergeeft me. Dat geeft dan ook wel weer een kerstgevoel . Dit terzijde.. Gezellig! Het begint er op te lijken. De kerstboom staat en lampjes zitten er in. Nu de ballen met mos bedekken. Volgens engel Pinterest heel eenvoudig. Nou, forget it. Met geen mogelijkheid krijg ik mijn met liefde gejatte mos om die bal. Wat een gedoe!  Aan die krans met dadeltakken begin ik al niet eens meer. Ach, laat ook maar. Ik doe het wel met de kerstspullen die ik nog heb. Op zolder. Al 15 jaar. Zoals ik uiteindelijk elk jaar doe, trouwens. Zuchtend doe ik de lampjes van de kerstboom aan. De kerstspulletjes uit de oude doos zet ik op de plek waar ze elk jaar staan. Ondertussen hoor ik manlief binnenkomen. ‘Lieverd, heb je de kerstspulletjes weer van zolder getoverd? En de kerstboom weer gehaald.  Goh, dat geeft toch elk jaar weer een echt kerstgevoel he?  Gezellig…(…)                                                                                                                                                                                                     

Geen opmerkingen: